18 September 2012

Nasi Goreng Ikan Masin

 Nasi goreng Ikan Masin...baru jer masak


Ikan tenggiri ..mmg sesuai sgt untuk masak nasi goreng ni

Saya dah tukar template utk blog ni since nampak serabut sgt when I used the former template. Hari ni saya cuti memandangkan anak-anak cuti sekolah. Since hubby guru sekolah saya, dia pun cuti ler. Memandangkan diaorg ada dirumah, saya pun apply cuti. Hari ni elok jugak cuti sbb besok dah hari raya korban. Saya dah cadang nak masak simple2 jer... tak de org balik ke rumah arwah ayah mentua ni (Sy masih mendiami rumah arwah ayah mentua. Rumah kami inshaAllah boleh masuk tahun depan).  Okler berbalik kpd resepi nasi goreng ikan masin ni, saya suka guna ikan tenggiri yg boleh didapati dimana2 supermarket/ hypermarket. Resepinya sgt2 simple. 

Bahan-bahan: 
  1. Sedikit ikan tenggiri (mungkin sepotong tapak tangan). Jgn terlalu byk nnt ter'over' masin. Ikan tenggiri ni perlu ditumbuk.
  2. Sedikit sayur-sayuran (saya guna kacang panjang) 
  3. 1 labu bawang besar (ditumbuk)
  4. 3 biji bawang putih (ditumbuk)
  5. Minyak untuk menggoreng
  6. 1-2 senduk nasi 
Cara memasak: 
  1. Didalam kuali, masukkan  bawang besar dan bawang putih yg telah ditumbuk
  2. Bila dah naik bau, letakkan pula ikan tenggiri yg ditumbuk tadi
  3. Kemudian masukkan nasi
  4. Lepas tu terus masukkan sayur
  5. Kacau rata-rata sebelum angkat 
Kalau prefer, kita boleh masukkan telur. Tapi yg pastinya jangan masuk dah garam. Kalau tak memang masin.. nnt takleh makan pulak. Lagi pun tak elok utk kesihatan. Nanti darah tinggi plak. Kepada kesemua pengunjung, selamat hari raya eidul adha. 


 

No comments:

Post a Comment