24 November 2012

Popia goreng guna mix vege.

Tumiskan kentang yg telah dipotong dadu


Masukkan mix vege. 


Letakkan inti yg telah dimasak ditengah-tengah 


Popia yg dah siap digulung dan sedia utk digoreng 


Goreng dgn minyak yg sedikit


Dah siap ...

Saya sediakan popia ni sebab hari tu Hadif; anak kedua makan sungguh-sungguh kuih yg saya beli kat cafe pejabat. So, saya buatlah utk dia makan. Tapi dia plak tak makan ... macam-macam. Anak saya yg sulung dan ketiga je yg makan. Saya perasan, yg dibeli dicafe tu, guna taugeh tapi saya guna mix vege. Tak tau ler ..dia mmg memilih sikit kalau bab2 makan ni. Alih-alih kalau makanan yg tak berabis tu saya ler yg kena habiskan utk elak dr membazir. Penyediaan utk buat kuih ni sememangnya senang.


Bahan-bahan:-
  1. 10 kulit popia 
  2. sedikit mix vegetable
  3. garam secukup rasa
  4. minyak utk menggoreng 
  5. 2 biji kentang dipotong dadu 
  6. Telur utk kepilkan inti  (saya guna air paip jer) 


Cara nak sediakan inti:
  1. Potong dadu 2 biji kentang. Ketepikan 
  2. Potong dadu bawang besar dan bawang putih (ikut ler nak byk/ sikit mana)
  3. Dalam kuali, letakkan sedikit minyak. 
  4. Tumiskan bawang besar dan bawang putih (bahan #2) 
  5. Masukkan kentang. Biarkan sedikit empuk 
  6. Kemudian masukkan mix vege. 
  7. Gaulkan bahan ini. Kemudian masukkan garam. Gaulkan sedikit lagi utk 'mesrakan' bahan ni. 
  8. Ketepikan 


Cara nak masukkan inti dalam kulit popia:
  1. Nyah bekukan kulit popia dengan menggunakan tuala lembap
  2. Pisahkan satu persatu
  3. Bentangkan kulit popia atas meja/ flat surface
  4. Letakkan inti ditengah-tengah kulit popia 
  5. Ambil hujung/ bucu salah satu kulit popia sehingga menutupi inti 
  6. Kemudian gulungkan 
  7. Untuk kemaskan gulungan, finishing perlu disapukan sedikit telur
  8. Sedia untuk digoreng dengan minyak yg sedikit. 

No comments:

Post a Comment